skip to Main Content
Toerclub Volendam

Nieuwe Ridley Fenix SL is meer dan een klassiekerfiets

Nieuwe Ridley Fenix SL Is Meer Dan Een Klassiekerfiets

Het was al geen geheim meer dat Ridley een opvolger klaar had voor de Fenix, het model voor de klassiekers. Cycling.be kon de nieuwe Fenix SL in april al aan de tand voelen.

De originele Fenix was een stevige fiets, misschien wel iets te stevig, want het kloeke model was voor sommigen wat te hard. De Fenix-lijn staat naast de aerodynamische Noah en de lichtgewicht Helium in het gamma en richt zich op de mannen die kasseien en korte klimmetjes willen aanvallen. Bij dit allround gebruik kan wat extra comfort dus wel nuttig zijn en Ridley heeft die vraag beantwoord met de nieuwe Fenix SL. Die is 15% lichter (een ongeschilderd medium frame weegt 1060 gram, de voorvork 370 gram), heeft 8% meer laterale stijfheid en biedt een stijging van 5% qua verticale schokabsorptie.

Die jacht naar extra comfort zie je al in de dunnere staande achtervork en de dunnere 27,2 mm zadelpen (i.p.v. 31,6). Maar ook van de Noah SL zijn designelementen overgenomen, zoals de voorvork die vloeiend is weggewerkt in de balhoofdbuis. Wat verder opvalt: interne bekabeling, een stijf en breed BB86 PressFit bracket, een gebogen bovenbuis, en de zeshoekige boven- en onderbuis die we nog kennen van vorige modellen.

De Fenix SL was dit voorjaar al zichtbaar bij Lotto-Soudal tijdens de klassiekers en cycling.be mocht de fiets testen tijdens de Amstel Gold Race. De nijdige Limburgse klimmetjes boden een ideaal parcours om snel duidelijkheid te krijgen over de kwaliteiten van het nieuwe frame. En hij ontgoochelde niet. Wat ons eerst en vooral opviel: deze fiets is stil. Geen rammelende kabels, vervelend gekraak of luide echo’s als je door een put rijdt, en dat is een verademing in deze moderne tijden van dikke carbon buizen die elk geluidje versterken als een klankdoos.

Terwijl sommige van dit soort endurance fietsen iets te traag of qua geometrie iets te rechtop zijn voor ons, biedt deze Fenix SL iets meer ‘koersachtige’ eigenschappen. Voor een horizontale bovenbuislengte van 565 mm krijg je een balhoofdbuis van 172 mm, zodat je laag genoeg kunt zitten om snel te gaan maar ook rechtop genoeg met een minimum aan spacers, als je dat verkiest. En traag is de Fenix SL allerminst. Een paar sprintjes op het vlakke en enkele acceleraties bergop maakten de stijfheid en reactiesnelheid mooi duidelijk. Als je voor deze Ridley kiest, ga je niet voor traag en gezapig, maar voor snel, stabiel en betrouwbaar.

Dat betekent meteen ook dat de Fenix SL niet zoveel schokken wegfiltert als de echte comfortfietsen, maar oncomfortabel of hard kun je hem ook niet noemen. Voor ons was het de gulden middenweg: geen knalharde fiets maar ook geen te zachte fiets voor doetjes. Wij reden met 25 mm breed rubber onder de Campagnolo Scirocco’s, maar er is meer dan genoeg ruimte om 28 mm banden te monteren, zodat je zelfs het Bos van Wallers kunt overwinnen zonder de kasseien rechtstreeks tegen de velg te voelen. Door een aangepaste plaatsing van de remmen moet je zelfs banden tot 30 mm een plaats kunnen geven zonder dat je moet beginnen te prutsen.

Wij testten een uitvoering met de elektronische Campagnolo Chorus EPS, Campagnolo Scirocco, veel 4ZA-onderdelen en Tacx Deva bidonhouders, in een aangepast Team-jasje (met mechanische Chorus) goed voor een adviesprijs van 3.299 euro, maar er zijn modellen voor elke portefeuille. Zo kost de SL 50 met Shimano 105 1.999 euro en de SL 10 met Dura-Ace 5.899 euro.

Auteur
KeesBeheer
Onderwerp
Evenement

Geef een reactie

Kees Bond

Ik ben de designer en beheerder van deze website

Back To Top